پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

جلسه هفتگی هیئت شهدای گمنام 5 اردیبهشت

سخنران: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

در دوران دعوت، پیامبر گرامی اسلام یاران خودشان را هم دعوت می کردند به دین و همانطور که خودشان مبعوث شده بودند از سوی پروردگار عالم افرادی را هم مبعوث می کردند به سوی دیگر مردم. یعنی فعالیت آنها هم خیلی موثر بوده است.کار دعوت حتما نیاز به این ندارد که خودمان در همه زمینه ها کامل باشیم و به همه ی دین عمل کنیم. ما خودمان اهل عمل نیستیم و دیگران را دعوت کنیم بد نیست؟ فرمودند اگر بخواهیم خودمان کامل شویم و همه مسائل را عمل کنیم بعد دعوت به دین کنیم دیگر دعوت تعطیل می شود. پس دعوت یک کار فراگیر است . دعوت مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است.

در قرآن در سوره آل عمران دعوت به خیر، مقدّم شده بر امر به معروف و نهی از منکر. معمولا هم امر به معروف مقدم می شود بر نهی از منکر. ما چون امر به معروف نمی کنیم مجبور می شویم نهی از منکر کنیم. چرا مجبور می شویم امربه معروف کنیم چون دعوت نمی کنیم .

دعوت یک فعالیت جذاب و جزئی از زندگی انسان با یک ارق عمیق دینی باید باشد. دعوت کردن فقط برای سخنرانان نیست ضمن اینکه سخنرانی و مجلس اهل بیت و ... خیلی مجلس شریفی است. و مقام معظم رهبری در بین همه ابزار فرهنگی چه تقدیری از امثال جلسه ی شما کردند. فرمودند هیچ ابزار فرهنگی به پای هیئت نمی رسد.

حضرت آقا خیلی تسلط در مسائل فرهنگی دارند . اصلا یک شخصیت فرهنگی هستند. راه های خیلی ناب و نو در عرصه ی فرهنگ دارند. ایشان بعد از این همه تجربه در عرصه ی فرهنگی قوی ترین ملت فرهنگی در جهان با آن همه آگاهی اسلامی فرمودند هیچ یک از ابزار فرهنگی مانند این جلسات نیست منظورشان هیئت بوده است.

اما تبلیغ کردن و دعوت کردن فقط با سخنرانی نیست. اما در معاشرت در بین عمل یک کلمه صحبت کنیم. هیچ امری به این اندازه تاثیر ندارد. در جامعه فراگیر می کند دین داری را و یکی از شاخصه های جامعه ی دینی است. وقتی دعوت کم شد و سکوت شد آن وقت شیطان خیلی فرصت پیدا می کند تاثیر گذاری کند .

اهل دعوت که شویم اجتماعی تر خواهیم شد. اجتماعی بودن برکات و شاخصه های ویژه ای دارد که گاهی اوقات از توان ما خارج است. از باب رفق وارد شویم. شما اگر بی حجابی دیدید سالم ترین و بی ضرر ترین انگیزه ی بی حجابی را به او نسبت دهیم. به او نگویید به خون شهدا خیانت می کنی! آن هم چهارتا حرف دیگر به تو می گوید و دعوا راه می افتد. باید از در رفق و مرافقت وارد شد، رفاقت کن.

از باب رفق وارد شویم. فرد بی حجابی می کند، می گوییم چرا بی حجابی می کند. خانمها خیلی هایشان بدحجابی یا بی حجابی که می کنند. به خاطر این نیست که نعوذ بالله فاسد باشند. یا مثلا بخواهند فساد کنند می گوید می خواهم خوب دیده شوم. اگر خانه اش را هم نگاه کنی تزیین می کند. بله خانه ات را تزیین می کنید مهمان ببیند اشکالی ندارد اما خودت را در خیابان تزیین می کنی آثار سوئی دارد. می گوید من به همان انگیزه اینجا این کار را انجام می دهم. چطور دوست دارم ماشینم تمیز باشد خودم هم دوست دارم تمیز باشم. حتی ممکن است گدای محبت دیگران نباشد این ساده ترین دلیل بی حجابی یا بدحجابی یا تزیین خانمهاست. شما اگر بی حجابی دیدید سالم ترین و بی ضرر ترین انگیزه ی بی حجابی را به او نسبت دهیم. به او نگویید به خون شهدا خیانت می کنی! آن هم چهارتا حرف دیگر به تو می گوید و دعوا راه می افتد. باید از در رفق و مرافقت وارد شد. رفاقت کن.

بهترین کلامی که او دوست دارد بشنود چیست؟ انگیزه ی بی حجابی هم انگیزه ی بد هست و هم انگیزه ی خوب است. یکی از انگیزه های خوب این است که مثلا می خواهد ضایع نشود و عزت خود را حفظ می کند، یا گرایش به زیبایی دارد. می گوید من تنها هم باشم خودم را تزیین می کنم . البته درصد اندکی این گونه هستند. شما هم باید همه را این گونه ببینید. شما باید این گونه برخورد کنید اصلا زیبا سازی، تزیین خودش یک هنر است.

بعد باید بگویید دل شکستن هنر نمی باشد. آدم زیبایی را با زشتی قاطی نمی کند. شما مثلا دل فردی را می شکنید رد می شوید از خانمها و آقایان. هم آقایانی که دلشان می شکند که نمی توانند با شما زندگی کنند و هم خانمهایی که دلشان می شکند و نمی توانند با شما رقابت کنند. یک خانمی نمی تواند با شما رقابت کند، مثلا دل شوهرش را بردی و رفتی . همه که آدم حسابی نیستند جلوی چشمان خودشان را بگیرند. از نظر اینکه رفتار زیبا آدم داشته باشد مگر نمی خواستی عزت داشته باشی؟! الان بعضی ها به تو نگاه می کنند و می گویند این عزت ندارد چون می خواهد که همه به او نگاه کنند. این مغایر هدفی است که دارید همه می گویند این چه آدم سبکی است.

خب در مواقعی که می پرسند و تمسخرمان می کنند به خاطر حجاب چه ؟ خب آنجا حرصش در آمده از اشی حالا که می بیند عزت تو . می خواهد ذلیل باشی حالا که می بیند عزیز هستی و عزت داری فحش می دهد، آن حقیر است .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">