پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۱
  • ۰

حجت‌الاسلام مهدی طائب معتقد است: در طول تاریخ جریانات قدرت مدار که از بیداری مسلمان‌ها لطمه می‌خوردند و می‌خواستند برانسان‌ها سلطه داشته باشند از بزرگداشت عزاداری‌ها و مجالس امام حسین(ع) که باعث بیداری می‌شد، همیشه در هراس بودند.


حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب از اساتید حوزه و دانشگاه و سخنران مجالس دینی در گفت‌وگو با  تسنیم،گفت: مقابله با عزاداری‌ها و مجالس بزرگداشت عاشورا و امام حسین(ع) امر جدیدی نیست زیرا جریان عاشورا یک جریان بیدارگر قوی برای تمام انسان‌ها است بنابرین در طول تاریخ جریانات قدرت مدار که از بیداری مسلمان‌ها لطمه می‌خوردند و می‌خواستند برانسان‌ها سلطه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند از بزرگداشت عزاداری‌ها و مجالس امام حسین(ع) که باعث بیداری می‌شد، همیشه در هراس بودند.

وی با اشاره به موارد تاریخی این مخالفت‌ها و مقابله با عزاداری‌ها افزود: متوکل عباسی آن ستمگری که دوران سیاهی را ایجاد کرده بود برای جلوگیری از بیداری مردم، قبر امام حسین(ع) را به آب بست تا کسی به زیارت نرود و این حرکت را  محو کند. لذا در طول تاریخ با عزاداری‌ها مبارزه و مقابله شده است بنابراین در هر کشور ی که در دوره‌ای، استبداد در آن قوی تر بود، جلوگیری از عزاداری هم بالاتر بود.

طائب تصریح کرد: در کشور خودمان مظهر بارز این نوع برخورد که نزدیک به زمان خود ماست، رضا خان بود که در زمان او بالاترین مبارزه با همین عزاداری‌ها شد و بعد از آن در زمان پسرش در ابتدا با عزاداری‌ها مبارزه کردند اما وقتی دیدند که عزاداری‌ها قابل جلوگیری نیست، آمدند قیدی زدند و گفتند از درون عزاداری‌ها بیدارگری در نیاید. اما تجربه ثابت کرد که عزاداری‌ها بالاخره مردم را دور هم جمع کرد و توانست بساط سلطنت را جمع کند. گرچه کسانی که از عزاداری لطمه می‌خوردند، خیلی تلاش کردند آن را از محتوا خالی کنند اما ذات حرکت اباعبدالله(ع) به گونه‌ای است که وقتی مجلسی برگزار می‌شود بالاخره از دل آن بیداری در می‌آید.

وی با بیان این که اگر کسی قبول داشته باشد که حضرت امام(ره) انقلابی در ایران برپا کرد و توانست دوران سیاه قبلی را به هم بزند، قبول دارد که پیروزی‌اش مدیون این عزاداری‌هاست، گفت: خود امام فرمودند که از محرم بود که ما پیروزی به دست آوردیم و خود ایشان تاکید می‌کرد عزاداری ها را برپا دارید و خودشان روضه می‌گذاشتند. بنابراین  اگر کسی بگوید من امام را قبول دارم اما درباره عزاداری‌ها و هزینه‌ها و بازدهی فرهنگی و این مسائل حرف بزند بداند که اگر عامل نیست، بازی خورده است اما خودش نمی‌داند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بیان این سخنان از برخی افراد امر جدیدی نیست. این سخنان را حمل براین کنید که اینها درک درستی از قضیه ندارند اگر مقداری مطالعه کنند، می‌بینند که این آزادی و استقلالی که الان داریم مرهون همین عزاداریهاست.

حجت‌الاسلام طائب تاکید کرد: من نمی‌دانم این آقایان ضربه خورده هستند یا نیستند و این عصبانیتشان برای چیست؟ اما اگر کسی فتنه 88 و حضور دشمن و حرکت آنها برای براندازی نظام را ببیند به این نتیجه می‌رسد که این حرکت آنها در روز عاشورا و به صحنه آمدن مردم در مقابل آنها موجب شد به یکباره ریشه این فتنه کنده شود. بنابراین به بعضی‌ها که از این فتنه ضربه خورده‌اند، حق می‌دهیم که با عاشورا و عزاداری‌ها مساله دار شده باشند.

  • مصباح الهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">