پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۲
  • ۰

http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1392/1392100517353ea68.jpg

دریافت فایل | حجم: 2.75 مگابایت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای ستاد مرکزی هئیت رزمندگان اسلام، این مجموعه را پدیده مبارکی دانستند و فرمودند: «نَفْس اینکه رزمندگان ما هیئت عزاداری تشکیل بدهند، محور و نقطه‌‌ی ثقل اصلی هم عزاداری عاشورا است، چیز بسیار مبارک و مهمّی است.»
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR کلیپ صوتی «نسیمی جان‌فزا...» را تهیه و منتشر کرد.

دریافت فایل | حجم: 2.75 مگابایت
 بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این کلیپ صوتی می‌شنوید:

* هیئت رزمندگان یک پدیده‌‌ی مبارکی است؛ نَفْس اینکه رزمندگان ما هیئت عزاداری تشکیل بدهند - محور و نقطه‌‌ی ثقل اصلی هم عزاداری عاشورا است؛ بقیّه‌‌ای که فرمودید، اینها حواشی لازم و خوبی است، امّا آن نقطه‌‌ی ثقل، احیای عاشورا، زنده نگه‌‌داشتن عاشورا و عمق‌‌یابی ژرفای حادثه‌‌ی عاشورا است - چیز بسیار مبارک و مهمّی است.
 یک نکته این است که اصل انتساب هیئت به رزمندگان، یک معنای مهمّی دارد. رزمندگان یعنی کسانی که در مواجهه‌‌ی با دشمن مجاهدت کردند؛ مجاهدت هم اعمّ از مقاتله است؛ مقاتله یعنی جنگ نظامی، مجاهدت مجموعه‌‌ای از انواع مبارزه‌‌ها است؛ جنگ نظامی، جنگ فکری، جنگ روحی، جنگ اجتماعی، مجموع اینها اسمش مجاهدت است، مجاهدت شامل همه‌‌ی اینها هم هست. آن کسانی که اهل مجاهدت در راه خدایند - یکی از خصوصیّات مجاهدت و معنای جهاد این است که دشمن در مقابل انسان باشد؛ هر تلاشی را جهاد نمیگویند؛ ممکن است کسی یک کار علمی‌‌ای هم بکند [امّا] جهاد نباشد؛ جهاد، آن حرکتی است که در مواجهه‌‌ی با یک خصم، با یک دشمن، انجام میگیرد - و این خصوصیّت را دارند، این روحیّه را دارند، برای همه‌‌ی اجتماعات وجودشان مبارک است؛ چون اجتماعات بشری خالی از دشمن نیستند - حالا کم یا زیاد؛ یک وقت مثل ما دشمن زیاد دارند، یک وقت هم این قدر دشمن ندارند امّا بالاخره دارند - و اگر چنانچه این جامعه در درون خود یک نیروی مواجه‌‌شونده و مقابله‌‌کننده‌‌ای داشته باشد که همان مبارزین و رزمندگان و مجاهدین هستند، میتواند احساس امنیّت بکند؛ والّا اگر این را نداشته باشد، مثل بدنی است که در درون خودش آن گلبول‌‌های سفید را که مثلاً مأمور به مواجهه هستند، نداشته باشد؛ انواع و اقسام بیماری‌‌ها بر این جامعه ممکن است عارض بشود. اینکه این مجموعه بیایند برای مسئله‌‌ی عاشورا و مسئله‌‌ی عزاداری حسین‌‌بن‌‌علی (علیهماالسّلام) تلاش بکنند و کار کنند و آن را گرم و گرامی و زنده بدارند، این خیلی کار مناسب و لازمی است. بنابراین نَفْس این انتساب، یعنی انتساب هیئت عزاداری به رزمندگان، چیز مبارکی است، چیز خیلی خوبی است، این را رها نکنید و هر چه میتوانید حفظ کنید و نگه دارید.
 نکته‌‌ی دیگر این است که اسم هیئت در آن تبادر عرفی، [به معنی‌‌] بی‌‌نظمی است؛ میگویند فلانی هیئتی عمل میکند، یعنی بی‌‌نظم عمل میکند. تقریباً میشود گفت  شما اوّلین کسانی هستید که آمدید این مجموعه‌‌ای را که گویا طبیعتش طبیعت "بی‌‌نظمی" است، تحت نظم درآورید؛ این خیلی چیز خوبی است.

دیدار اعضای ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام ۱۳۹۲/۰۸/۲۰


  • مصباح الهدی

امام خامنه ای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">