پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات

۲۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قرآنِ با اهل بیت‌(ع)  و اهل بیت‌(ع) با قرآن میراث ماندگار آخرین پیام‌آور الهی است
به فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی همان طور که گفتن «یکفینا کتاب الله» با سیره وسنت رسول اکرم(ع) هم‌خوانی ندارد، گفتن «یکفینا اهل البیت» یا «یکفینا السنه» نیز همین‌طور است. هیچ یک از این دو ادعا منطبق بر آموزه‌های نبوی نیست. پیامبر(ع) به ما آموختند که: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض». اگر این حدیث شریف نبوی پایه و محور کار ما، اصل و اساس اندیشه، دغدغه خاطر و محرک و انگیزه ما برای حضور محافل مذهبی باشد، طعم شیرین اسلام ناب محمدی(ع) را خواهیم چشید. اسلام کامل یعنی اسلامی که جهان را از سرگردانی و سرگشتی نجات دهد. اسلامی که خداوند درباره آن فرمود: «اکملت لکم دینکم و اتمتت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا». این اسلام که آمیخته از قرآن و عترت است، ظهور خواهد کرد. اگر جلسات قرآن و مفسران قرآنی راهی را در حوزه قرآن در پیش بگیرند که با اهل بیت ناهماهنگ باشد معنایش قرآن بدون اهل بیت است. همین طور اگر اهالی هیات اهل بیت بدون قرآن را وجهه همت خود قرار دهند راهی غیر از راه رسول خدا و ائمه اطهار‌ را در پیش گرفته‌اند. قرآنِ با اهل بیت‌ و اهل بیت‌ با قرآن میراث ماندگار آخرین پیام‌آور الهی است. این دو گوهر گران‌قدر محال است از یکدیگر جدا شوند. بنا براین پیش از هر چیز ما باید اصل «جدایی ناپذیری قرآن و عترت» را بپذیریم تا ضروری‌ترین شرط حضور در محافل قرآنی و یا مجالس هیاتی را داشته باشیم.

  • مصباح الهدی
  • ۰
  • ۰

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم. اَلحَمدُ لِلّهِ ربِّ العالمین، الصّلاهُ و السّلام علی سیّدالانبیاء و المُرسَلین؛ حبیب الهِ العالمین، أَبالقاسم مُحمَّد و آله الطیّبین الطّاهرین و المعصومین.
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه وعلى آبائه فی هذه الساعة وفی کل ساعة ولیاً و حافظاً و قاعداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتى تسکنه أرضک طوعاًو تمتعه فیها طویلا.

تقدیم به روح ملکوتی امام راحل و همه شهدای والا مقام اسلام صلواتی اهدا کنید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اعوذُ بِالله مِن الشَّیطانِ الرجیم. إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُون. 

  • مصباح الهدی
  • ۰
  • ۰

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین، حسبنا الله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر و صل الله علی نبیّ الاعظم محمد و آله الطاهرین.
اللهم صل و سلم و زد و بارک علی صاحب دعوه النبویّه و سادهِ الحیدریه و العصمهِ الفاطمیه و الحلم الحسنیه، و الشجاعت الحسینیه، والعباده السجادیه، و المعاصر الباقریه، و الآثار الجعفریه و العلوم الکاظمیه، و الحج الرضویه، و الجود التقویه، والنقاوهِ النقویه و الهیبه العسگریه، و الغیبهِ الالهیه الحجه  الهادی المهدی، اللهم صل علی محمد و آل محمد.
بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرأ الی الله، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، الذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم یبتغون فضلاً من الله و رضوان و ینصرون الله و رسوله اولئک هم الصادقون

سخن از نکته اخیری می‌رود که به‌تازگی مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ هیئت سکولار! همه سخنانی که تاکنون مطرح شده و در آینده نیز بیان خواهد شد، بر یک اصل استوار است؛ آن نیز دور بودن هیئت‌ها از فکر سکولاری است. اگر هیئت‌ها سکولار نباشند، پس می‌بایست بر چه اساسی اداره شوند؟ این پرسشی است که درباره این اصل مطرح می‌گردد. هیئت‌ها اولین امید و سنگر ما بودند؛ آخرین آن نیز هستند. به همین خاطر گرایش فکری هیئت‌ها بسیار اهمیت دارد.

  • مصباح الهدی
  • ۰
  • ۰

رسالت هیأت های مذهبی

سخن از محوری‌ترین رسالت هیئت‌های مذهبی می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، اصلی‌ترین جلوه‌های هیئات را در ماه محرم می‌توان دید. سؤال اینجاست، رسالت هیئت‌ها و مجالس مذهبی در چه اموری ظهور می‌کند؟ آیا باید هیئات را با دیگر گردهمایی‌ها برابر دید، یا اینکه آن‌ها در اصول با یکدیگر متفاوت‌اند؟
رسالت اصلی چیست؟
اگر فقط بر اسباب ظاهری برگزاری هیئت‌ها توجه شود،این رسالت ادا گشته است؟ اگر تنها منبر چوبی زیبایی تهیه و از وسایل صوتی خوبی استفاده شود، هیئت‌ها به هدف اصلی خود نزدیک‌تر شده‌اند؟ اگر محلی وسیع برای برگزاری جلسه خود انتخاب و آن را منظم برپا کنند، وظیفه خود را به‌درستی انجام داده‌اند؟
آیا هیئت‌ها وظیفه دارند مردم را دین‌دار کنند؟ نمازخواندن مردم تا چه اندازه به این مجالس مربوط است؟ آیا رسالت هیئت‌ها فقط گریاندن مردم در سوگ امام حسینj است؟ هیئت‌های مذهبی چه نقشی در پرورش روحیه انقلابی مردم دارد؟
بگذارید مثالی از تاکتیک‌های جنگ بزنم؛ جنگیدن به‌قدری دقیق است که گاه، ثانیه‌ای غفلت چند ده کشته و بلکه بیشتر برجای می‌گذارد. آنان که در حال رزم هستند، می‌بایست نقطه‌ای را، نقطه هدف در نظر بگیرند. در این صورت چه به هدف نزدیک و چه از آن دور باشند، کاری را می‌کنند که هدف اقتضا می‌کند.

  • مصباح الهدی
  • ۱
  • ۰

دیباچه
سرفصل‌هایی از زندگانی امام موسی صدر
 امام موسی صدر در روز 14 خرداد سال 1307 هجری شمسی در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت الله سید صدرالدین صدر، جانشین مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم و از مراجع بزرگ زمان خود بود.
امام موسی ضمن بهره گیری از محضر حضرات آیات سید محمد باقر سلطانی طباطبایی، شیخ عبدالجواد جبل عاملی، امام خمینی و سید محمد محقق داماد، دروس دوره سطح را به پایان رسانید. وی از ابتدای بهار سال 1326 وارد مرحله درس خارج گردید، و تا اواخر پاییز سال 1338، یعنی قریب سیزده سال تمام، از مدرسین بزرگ حوزه‌های علمیه قم و نجف کسب فیض نمود.

  • مصباح الهدی
  • ۱
  • ۰

آیا هیأت تشکیلاتی و ساختار تشکیلاتی در هیأت تعبیر درستی است؟
تعبیر هیأت تشکیلاتی به معنای اینکه هیأت باید دارای تشکیلات، انسجام و نظم تعریف‌شده‌‌ای در بخش‌ها و ابعاد مختلف خود باشد، تعبیر درستی است؛ البته چیز جدیدی هم نیست. هیأت سابقه درخشان و قدیمی دارد. این سابقه نشان می‌دهد که دارای نظم و انسجام و تعریف مشخصی بوده که تاکنون باقی مانده است؛ چرا که اساساً بی‌نظمی و آشفتگی باعث نابودی یک نظام می‌شود.
برای روشن‌تر شدن بحث از روایت امام صادق(علیه السلام) استفاده می‌کنم. این روایت شریف بسیاری از ابعاد هیأت را بیان کرده است. آن حضرت فرمودند: «اتقوا الله و کونوا اخوه برره متحابین فی الله، متواصلین متراحمین، تزاوروا و تلاقوا و تذاکروا امرنا و احیوه»1 امام صادقg چند مرحله را می‌شمارند. اول می‌فرمایند: «اتقوالله» تقوا در این فضا، فقط اجتناب از گناه نیست.

  • مصباح الهدی
  • ۲
  • ۰

اشاره:

استاد حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ترابی سال‌هاست که در حوزه علمیه به تحصیل و تدریس مشغول هستند. ایشان بیش از 10 سال است که به تدریس سطوح عالی حوزه علمیه قم همچون مکاسب، رسایل، کفایه، نهایه الحکمه، شرح منظومه و... می‌پردازند و استاد راهنمای رساله‌های علمی سطح 3 حوزه می‌باشند.

همه کسانی که این استاد دانشگاه را از نزدیک می‌شناسند به روحیه معنوی و تبلیغی ایشان اذعان دارند. انجام فعالیت تبلیغی گروهی سازمان یافته برای بیش از 15000 دانش آموز و مسئولیت موسسه یاران سبز موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جمله تلاش‌های استاد برای تربیت نوجوانان و جوانان این مرز و بوم است.

  • مصباح الهدی
  • ۲
  • ۰

مفهوم جریان سازی
جریان‌سازی، یک مفهوم نسبتاً جدید است و از مفاهیمی که ما جزو مفاهیم دینی خودمان محسوب می‌کنیم به حساب نمی‌آید.


البته ریشه‌های بسیار روشن دینی دارد و تعبیر عوض شده؛ شاید تعبیر نزدیک به جریان‌سازی، سنت یا سننی باشند که مؤمنین در بین خودشان رواج می‌دهند؛ سنت‌هایی که در رفتار جامعه دینی باب می‌شود، که احیای این سنن بر اساس دستورات الهی موجبات قرب به پروردگار عالم و برکات زیادی هست.

  • مصباح الهدی
  • ۱
  • ۰

فیثاغورث یک هیأت

نگاهی به سه ضلع یک مجلس عزاداری خوب ؛ مداحی ، مداح و مستمع 

نویسنده : سیدمحمد میرصالحی   /    منبع : سایت راسخون     /    از مقالات برگزیده ی مسابقه ی روایت محرم

چکیده :
  خیلی چیزها باید جمع شوند تا مجلسی که ما برای عزاداری سید و سالاز شهیدان برگزار کردیم، مناسب حال و در شأن این بزرگان باشد. از نیت و هدف خالص گرفته تا مکان و زمان مناسب. از سخنران و منبری عالم گرفته تا مداح و روضه خوان اهل دل. از شعر زیبا و پرمحتوا گرفته تا شور سینه زنی و عزاداری.

که جمع کردن همه ی این ها هنر می خواهد و برگزاری چنین مجلسی قطعاً هنرمندی. که پرداختن به فرصتی بیش  از صفحات یک مقاله می طلبد.

  • مصباح الهدی
  • ۰
  • ۰

  مؤلفه هایی برای بازشناسی چیستی هیات های عزاداری  

همیشه وقتی به ماه محرم نزدیک می شویم و به یاد مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) می افتیم، اولین واژه و نخستین فضا و مکانی که به ذهنمان می رسد«هیات» و «حسینیه» است. انگار واژه «هیات» با نام حسین (ع) و قیام کربلا عجین شده. این کلمه با هر چیز دیگر یا برای هر ساختار دیگری هم که به کار برود، باز در مقام نخست، ذهن را به مفهوم هیات های عزاداری رهنمون می کند. اصلی ترین و جدی ترین ساختاری که در این سال ها توانسته در قالب حرکت های جمعی مردمی، حرکت امام حسین (ع) را تبیین و تبلیغ کند هیات بوده. با نگاهی اجمالی به نقش هیات ها در سنوات گذشته به راحتی می توان نتیجه گرفت که این ساختار توانسته تا حد قابل قبولی رسالتی را که بر دوش داشته به انجام برساند. ضمن آنکه امروز برای ترویج و تبلیغ مفاهیم دینی به شدت نیازمند طرح ها و برنامه های کارآمد و ساختارهای مؤثر هستیم. بنابراین جا دارد در مجال های مختلف و از نظرگاه های متفاوت، به صورتی ویژه کارکردها و مختصات هیات بررسی شود.

  • مصباح الهدی