پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

جلسه هفتگی هیئت محبان العباس(ع)، مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) 1 خرداد 93

سخنران:حجت الاسلام پناهیان

در این مراسم؛ حجت الاسلام پناهیان در خصوص اهمیت شرکت در مجالس اهل بیت علیهم السلام  و گریه بر مصائب ایشان نکاتی را فرمودند که در ادامه گزیده ای از سخنان ایشان را آورده ایم:


امام زین العابدین علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی  این گونه با پروردگار درد دل کرده و عرضه می دارند: خدایا این که از چشم تو افتاده ام ناشی از این است که از مجالس اهل ذکر و علما فاصله گرفته ام؟ یا در ابتدا عرضه می دارند: چرا هر وقت در مجلس توبه و توابین می خواهم شرکت کنم مانعی پیش می آید که نمی توانم شرکت کنم؟

واقعاً مومنی می دانند که اگر آدم مجالست با علما نداشته باشد در مجلس توبه و ذکر شرکت نکند از چشم خدا می افتد؟!

امام صادق علیه السلام می فرمایند: آیا درکنار هم می نشینید و یاد ما می کنید؟ و بعد سفارش هایی برای چنین مجالسی داشتند.

گروهی از شیعیان، دور هم جمع بودند امام باقر علیه السلام وارد شدند آنها ادب کرده و در مقابل حضرت ایستادند.حضرت فرمودند: به خدا قسم بوی شما را دوست دارم.

امام رضا علیه السلام نیز فرمودند: هر کس در مجلسی باشد که امر ما اهل بیت احیا می شود وقتی دلها می میرند دل او نخواهد مرد. به نوعی  آن حضرت عاقبت بخیری را این گونه برای ما تضمین می کنند.

امام صادق علیه السلام  به یکی از دوستان یادآوری می کند آیا زیارت کربلا می روی؟ گفت: خیر نمی توانم به زیارت بروم. امام فرمودند: آیا از همان راه دور به یاد حسین ما می افتی. گفت: بله آقا. امام فرمودند :آیا جزئیات مصائب امام حسین(ع) را یادآوری می کنی؟ گفت: بله آقا. فرمودند: گریه هم می کنی؟ گفت: بله به قدری که خانواده هم متوجه می شوند حضرت فرمود: خدا رحمت کند اشک چشمت را.

ذکر این روایات نشان می دهد که شکل گیری مجلسی به نام ذکر و هیئت کاملاً در توصیه ها و توصیف های  معنوی اهل بیت(ع) وجود داشته و موج می زند.

در آیات قرآن هم چنین توصیه هایی موج می زند مانند این آیه نورانی قرآن:

"قُل لا اَسئَلکُم علیه اَجراً اِلَّا المَوَدَّه فِی القُربی"

فرق مودت با محبت این است که باید مودت در یک جا اعلام شود. پس باید در جایی جمع شویم تا مودت را اعلام کنیم. وقتی محبت را اعلام  عمومی کردیم مودت می شود.

هیئت به عنوان یکی از پایگاه های مهم تربیتی و اولین تشکل شیعی با ساختاری عالی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">