پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

حاج مهدی سلحشور:  آسیب این نیست که شما دستت را 25درجه باز کردی یا 35درجه


إهانت به پیامبر  و  قرآن، کشتن مسلمانان ، از جمله برنامه های آمریکا

آمریکا با برنامه ریزی به پیغمبر أکرم (صلوات الله علیه) إهانت می کند،قرآن را می سوزاند ، مسلمانان را به وضعی فجیع ، در سراسر دنیا مورد هجمه قرار می دهند، لگد مال می کنند.


دریغ از یک موضع گیری خشک وخالی ، همین طور تسلی پیدا کــرد از آن بالا به خیلی هیئتی ها وزیر دستی ها هم سرایت کرده است ، خودش می گوید که أمیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود:

« اگر دیدید که به زنی یهودی در جامعه اسلامی اهانت شد وخلخال از پایش در آوردند ، جا دارد انسان بمیرد، اگر دیده شد به خاطر بی إحترامی همه دِق کردند ، اگر همه مُردند ، کسی را سرزنش نکنید.»

این را می گوید أما دقیقاً درهمین عصر حاضـر در همین روزهایی که می بینید، می آید ، حرف های انگلیس وآمریکا را می زند و دقیقاً این خطی است که إنگلیس دارد دنبال می کند ، می گوید که شیعه وسنی!


-اینها مظلوم که هستند، مورد ظلم که قرار می گیرند ، از سگ که بدتر نیستند.


أمیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید:

« أگر دیدی کسی لقمه ای را از دهان سگی می گیرد ، با او مقابله کن.»

چگونه به این شکل موضع گیری می کند؟ می بینید که دقیقاً موضع گیری هایی می کنند که آن طرف آبی ها دارند ، دقیقاً بر همان نکته پافشاری می کند، از این دست مطالب بسیار زیاد است ، اینها آسیب هیئت است ، من به دوستان توصیه می کنم ،


و خواهش می کنم بروند اینها را بررسی کنند ، آسیب این نیست که شما دستت را 25درجه باز کردی یا 35درجه ، آسیب هیئت اینها نیست فرایند تقوا به این شکل است که شما هرچقدر تقوایتان بیشتر باشد ، بندگی تان بیشتر است ، تولّی وتبرّی هم بیشتر در دل ما می نشیند ، بیشتر ظهور می کند ،همه وجودتان را می گیرد ،  هرکسی تقوایش بیشتر است ، محبت به أهل بیتش هم بیشتر است وهمچنین بغضش نسبت به دشمنان أهل بیت بیشتر است.


إنگلیس پشت پرده اختلاف افکنی بین شیعه وسنی

امام عزیز وبزرگان ورهبر عزیزمان، نائب امام زمان (أرواحنا فداه)وقتب بِهتان می گوید: تبرّی خودت را کنترل کن ، علنی نکن ، در إنظار عمومی نیاور ، اشان دارند جهان اسلام را می بینند.


همین إنگلیسی که دست پرورده اش وهابیت است که چشم دیدنش را هم نداری، همه أبزارش را درخدمت گرفته تا بین شیعه وسنی فاصله بیاندازند.


بنده جملات زیادی از بزرگان وحضرت آقا در این باره خواندم ، آیا می دانی إنگلیس پشت پرده اختلاف افکنی بین شیعه وسنی است؟

آیا می دانی همه أبزارش را در خدمت قرار گرفته است؟


جذب افراد به هیئت

دوستان یک همت جانانه کنند وسعی کنند تا آنجایی که می توانند در دهه محرم آن کسانی را که با دستگاه امام حسین (علیه السلام)فاصله دارند بیاورند وبکشانند به هیئت ، أصلاً برای خودتان برنامه بریزید ، به خودتان بگویید: من ألآن هدف گذاری می کنم تا این ده نفر را به هیئت بیاورم، یعنی کسی اگر قرار هست هدایت بشود ، در اینجا هدایت می شود ، نوجوانان را جذب کنید، تا تنها نیاید ، بنده چند شب پیش ، زیارت آقا رفته بودم ، ایشان یک جمله ای فرمودند، فرمودند: «یک معتاد می آید به محله ای دوسال بعد پانزده نفر را معتاد می کند أما یک نماز خوان که وارد یک محله بشود، ده سال دیگر می بیند که همچنان خودش تنهاست.»  این را دربرنامه های خودتان بگذارید ، أگر کسی بیاید وعوض شود ، زندگی خودتان زیر و رومی شود أثر وضعیش این است که در دنیا وآخرت برای شما ماندگاری دارد.


ما ملت گریه سیاسی هستیم

امام عزیزمون فرمودند ما ملت گریه سیاسی هستیم.

نترسید اگر گفتند که جلسه تان سیاسی است، أصلاً حرکت امام حسین (علیه السلام) سیاسی بود.

ما ملتی هستیم که با همین اشک ها، سیل جریان می دهیم وسد هایی که در مقابل اسلام ایستاده است را خرد می کنیم ، اگر قرار باشد که خرد مقابل دشمنان اسلام نایستند فایده ندارد آنها از همین گریه ها می ترسند ، برای اینکه گریه بر مظلوم، فریاد در برابر ظالم است ویک جمله دیگر،« ماباید هر روز گریه کنیم» .

این را هم امام عزیز فرمودند.

ما باید هر روز برای حفظ این مکتب وحفظ این نهضت منبر برویم.


بعضی از جملات فقط منحصر به حضرت امام است، أدبیات ایشان ، أدبیات خاصی است، در جای دیگر امام می فرماید: « ما می خواهیم با این هیاهو وبا این گریه، با این نوحه خوانی ، با این شعر خوانی ، با این نثر خوانی ، مکتب را حفظ کنیم چنانچ ه که تا به حال حفظ شده است.»

در نهایت می فرماید که : «ما ملتی هستیم که با همین گریه ها ، یک قدرت 2500 ساله از بین بردیم.»  


سبقت برای کارخیر در دستگاه امام حسین (علیه السلام)
یک موضوع دیگر هم، اهمیت کار شماست. خدام از هم سبقت بگیرند.


هرکه شناختش بالاتر، معرفتش بالاتر است.


هرچه می توانید از این فرصت استفاده کنید،فرصت محدود و اندک است وتا آنجایی که فرد می تواند برای خودش، معرفت جمع کند. اگر فرصت پیدا می کند، علاوه بر آن وظیفه ای که دارد، کار دیگری انجام دهد. خودتان را به یک کاری که شاید وقتی مختصر برایتان داشته باشد منحصر نکنید، اگر فرصت دارید به قسمت های دیگر هم کمک کنید، اصلاً دست رو دست نگذارید.


من یادم هست وقتی اولین بار جنوب رفتم، گُـــردانی آنجا بود، غریبه هم بودم، اولین شبی که رسیدم آنجا، کنار سد دِز هم بودم، سمت دزفول ، ایام کربلای 5 بود، دیدم اینها دارند کارها را تقسیم بندی می کنند. خادم الحسین قرار داده اند تا کارها انجام شود. من تصور اولیه ام این بود که تقسیم بندی برای این است که کارها روی زمین نماند وهر کس یک گوشه کار را د اشته باشه. مثلاً چادر منظم باشد، صبحانه حاضر باشد، بچه ها بیایند صبحگاه واز این دست مسائل. یک خرده که من دقت کردم بعد از نیم ساعت دیدم که عجب دعوایی سر این مسئولیت هاست که بعضی ها اصرار دارند که حتماً باید تقسیم بندی کار صورت بگیرد که به همه کار برسد،چهار نفر دارند همه کارها را انجام می دهند به کسی دیگرکار نمی رسد.دعوا سر این است.


هرجا که کار هست می بینید، نیازی به مسئول بالا دست نیست. می بینید که کسی جارو نکرده، یک جارو هم آن جا اُفتاده است، کــار را معطل نگذارید.


من به دوستان توصیه می کنم کارها را از هم دیگربقّاپند.


از آقا میرزا جواد جواد آقای تهرانی(رحمة الله علیه) ، این عارف بزرگ، نقل شده است که : روز عــاشورا می دوید واجازه نمی داد کسی مشک آب را بردارد. مشک آب را به دوش می أنداخت وخود ایشان شروع می کرد به عزاداران آب دادن. آن وقت می گفتند: آقا شما مـرجع تقلید هستید. بگذارید کسی دیگر این کار را انجام دهد، ایشان می فرماید: «اگر می دانستید در  خادمی کردن برای زائر امام حسین (علیه السلام) ، برای عزادارها واین آب دادن واین خدمت کردن، چقدر برکت وفضل نهفته است وچقدر عنایات وتفضل های أهلبیت (علیهم السلام) هست، دنبال کار دیگری نمی رفتید. بگذارید این کار را خودم انجام بدهم، کسی مانع فیض من نشود.»


ونکته آخری که می خواهم عرض کنم، خیلی ها می آیند در جلسات فیض می برند، شما این بساط را هماهنگ می کنید که دیگران فیض ببرند.«اگر می دانستید در  خادمی کردن برای زائر امام حسین (علیه السلام) ، برای عزادارها واین آب دادن واین خدمت کردن، چقدر برکت وفضل نهفته است وچقدر عنایات وتفضل های أهلبیت (علیهم السلام) هست، دنبال کار دیگری نمی رفتید. بگذارید این کار را خودم انجام بدهم، کسی مانع فیض من نشود.»


این بساط را برای دیگران مهیا می کنید. فرق می کند با مهمان یک شبه ای که می آید ویک گوشه ای می نشیند ویک گریه می کند و سینه می زند و می رود.


حضور خوب در جلسه، ناله زدن واشک ریختن شما در مجلس خیلی تأثیر دارد، شما مثل قلب تپنده می مانید، که به همه أعضای بدن، خون تزریق و پمپاژ می کنید،  کم نگذارید، داد بزنید، فریاد بزنید وگریه کنید، اینها تعابیر روایات است. من حتی یک کلمه دخل وتصرف در آن نمی کنم. برای خدا داد بزنید، برای امام حسین (علیه السلام)  داد بزنید.


امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«بر حسین (علیه السلام) نـوحه کنید، نوحه مادری که بچه اش را از دست داده است.»


شما باکسی که آرام یک گوشه ای می نشیند خیلی فرق دارید ، در جای دیگر حضرت می فرماید:


«خدایا رحم کن بر نـاله هایی که برای مصیبت ما، بر آسمان بر می خیزد.»


این با گریه کردن آرام در کُنج مجلس یکی است؟ یکی نیست، واقعاً یکی نیست. نمک جلسات امام حسین (علیه السلام)  است،رونق جلسات امام حسین (علیه السلام) است، زیبایی جلسات امام حسین (علیه السلام) است، عرشی کردن جلسات امام حسین (علیه السلام) است.


خواهشم از دوستان این است دهه محرم یک جوری تنظیم کنند که مواقع سخنرانی وعزاداری از ابتدای سخنرانی تا عزاداری حدّأقل خدام مورد نیاز، درگیر جاهای دیگر بشود، اگر کسی کارش را می تواندتا قبل از سخنرانی تمام کند،تمام کند، بیاید بنشیند، حدّأقل خدام درگیر کار باشند، درزمان سخنرانی وعزاداری، بقیه هم بیایندبنشینند واستفاده کننداینطور نباشد که مهمان های یک شب و ده شب بیایند از منبر فیض ببرندوبار خودشان را جمع کنند  وما هیچ استفاده ای نبرده باشیم این را عنایت خاص و ویژه داشته باشید.


اگر یک نفر در جلسه به واسطه بد أخلاقی ما و سعة صدر نداشتن و بد حرف زدن و بد دهانی ما از جلسات دفع بشود، یقین بدانید که نه تنها قیامت نمی توانید جواب بدهید، همین جا هم أثر وضعیش برایتان خیلی خواهد بود.


إنشاءالله به حق حضرت زهرا (سلام الله علیها) ودعای خیر حضرت وشما دوستان دهه خوبی را پیش رو داشته باشیم وبتونیم إنشاءالله بهترین برکات را برای قیامت خودمون ذخیره کنیم به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

منبع: پایگاه فرهنگی مصباح الهدی


  • مصباح الهدی

حاج مهدی سلحشور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">