پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هیئت، هیئت داری، عزاداری...
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

بسمه تعالی

در پی فراگیر شدن برخی اعمال من جمله برهنه شدن حین عزاداری در بعضی هیات ها، استفتایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال گردید که متن و پاسخ ایشان در ادامه می آید...


همچنین بخشی از صحبت های یکی از مداحین صاحب نفس کشوری - حاج مهدی سلحشور - در جلسه هفتگی 27 فروردین 93  هیات فاطمیون قم پس از ارائه متن استفتا و پاسخ مقام معظم رهبری به استحضار بازدیدکنندگان گرامی می رسد :

متن استفتاء حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد:
با سلام به محضر رهبر معظم انقلاب و ولی محترم فقیه شیعیان
احتراما در جلسات عزاداری ما تا سال 80 مستمعین با در آوردن پیراهن خود برهنه میشدند و بتوصیه علمای شهر این کار را جمع کرده و با زیر پوش سینه می زنند .
منتها در خیلی از مجالس و حتی مجالسی که مداحان بیت رهبری آن را می چرخانند نه تنها از برهنه شدن جلوگیری نمی شود بلکه به الفاظ مختلف و حتی شدید عزاداران را ترغیب به برهنگی می کنند .
احتراما محبت فرمائید تکلیف را برای رهروان واقعی ولایت مشخص فرمائید
موفق و مؤید باشید.
سید محمد انجوی نژاد- 11/ 2/ 89
جعلنی الله من کل مکروه فداکم
کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز

پاسخ استفتاء:
1 - حکم فقهی حضرتعالی درباره برهنه شدن در هنگام سینه زنی چیست ؟
جواب : در صورتى که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، برهنه شدن وسینه زدن جایز است.

2- خارج از حکم فقهی برهنه شدن توصیه حضرتعالی برای عزاداران چیست ؟برهنه بشوند یا با پیراهن و زیر پوش سینه بزنند ؟
جواب : مناسب است با لباس عزادارى انجام بگیرد .

دریافت فایل صوتی | صحبتهای حاج مهدی سلحشور | حجم: 11.9 مگابایت

متن صحبت های مداح اهل بیت، حاج مهدی سلحشور

عرض کردیم نکته ای که حضرت آقا راجع به برهنه شدن فرمودند.


                                                   نکته اول                                                

 این که این مطلب نه حکم است نه فتوا.

من با حضرت آقای فلاح زاده هماهنگ کردم، راهنمایی گرفتم  و عرضه کردم به ایشون

ایشون یادم دادند که اینجوری بگم که: نه حکم است نه فتوا.

 اگر کسی برهنه شد کار غیر شرعی انجام نداده است،

 از فردا هم خواهشا اگر دلتان برای این پرچم می سوزد خط کش برندارید بگویید هرکس این طرف جوقِ (به قول اصفهانی ها)  ولایت فقهیی  و لایتیه، هرکسی اون طرف جوقِ ضد ولایت فقیه است. این بچه بازی ها رو در نیارید به نفع هیچکدام از ماها نیست.


                                                   نکته دوم                                                

این توصیه حضرت آقا مربوط به هیئت ما میشود و به جای دیگری کاری نداریم و چون مشکل شرعی ندارد ما هم کاری نداریم. ما به هیئت خودمان کار داریم.


                                                   نکته سوم                                                

 خیلی از دوستانی که برهنه میشوند خودم رو دارم می گم به مراتب از  بنده بهتر، ولایتی تر، ارزشی تر ، به درد بخور تر  و من خاک کف پای همه شان هستم. نه ادعایی  داریم و نه خدایی نکرده خودمون خدا نیارورد آن روزی را که خودمان عامل باشیم و بخواهیم این خط کشی ها را بکنیم.

میخواهید باور بشه میخواهید باور نشه. برای اینکه تو خوشت بیاید این رو نمیگویم.
به سیدالشهدا که سی ساله است دارم غلامیشان میکنم از همه تان پست تر و سیاه تر و بیچاره تر هستم چه برسد به غلامهای واقعی اش.
چیزی که ما به ذهنمان رسید این است که حضرت آقا 3 بار صراحتا؛


                                                   بار اول                                                

یکبار من خودم شخصا پرسیدم

 ایشان فرموندند: شرعا ایرادی ندارد.

 من عرض کردم آقا من برای خودم میخواهم برای شخص خودم. میخواهم بدانم ته دلتان چیست؟
میخواهم بدانم در دل آقا و ولی مان چه میگذرد که آن را انجام دهیم.

آقا فرمودند: برهنه نشوید بهتر است؛ منتها چون آقا خصوصی به بنده فرموده بودند و خصوصی سوال کرده بودم این اجازه را بخودم ندادم که بیرون بگویم.


                                                   بار دوم                                                

 تا تقریبا دو سه ماه پیش که حضرت آقا منزل سه تا شهید بودند آنجا اتفاقا آن جمع خصوصی هم نبود و اونطور که حاضرین می گفتند همه جمع خاله و عمه و دایی و پسر دایی شهید بودند و شهید هم از اردبیل بود. آنجا حضرت آقا از عزاداری آذری زبان ها و  اردبیلی ها تمجید کرده بودند و گفته بودند چه رسم خوبی داشتنید شماها  پشت پیراهن را سوراخ می کردید برای زنجیر زدن و یا جلو پیراهن را به یک سبکی بود برای سینه زدن باز میکردند ؛ به همان مناسبت همانجا بدون صدر و ذیلی بدون اینکه مقدمه و مؤخره خاصی داشته باشه. فرمودند: بشدت، لفظ به شدت( من یک کلمه، حرف حرفی که میزنم باید قیامت جواب بدم نه می تونم  یک ذره  پیاز داغش را زیاد کنم نه میتونم کم کنم)

 حضرت آقا فرمودند:  " من بشدت مخالفم با برهنه شدن".

یک حدیث، یک مطلب بیارید که بگه .... شعائره

همه این هایی که عرض کردم یک کفه ترازو، عرضم این یک جمله است:
ما می خواهیم در فاطمیون سعی کنیم( همه مقدمات رو داشته باشید اشتباه نکنید)

 ما می خواهیم در فاطمیون سعی کنیم که حب و بغضمون نسبت به همه کارها، اعمال، حرکات و سکنات، اشیاء، اشخاص دائر مدار حب و بغض ولی مان باشیم.
نه میگیم حکم است نه فتوا، که فردا بگه: مقلد آقا که نیستم. ما کاری نداریم، اصلا برای مقلدینش هم اشکال نداره
ما میخوایم آقامان آن چیزی را که دوست دارد ما هم دوست داشته باشیم و آن چیزی که بدش می اید را انجام ندهیم.

خدارا شاهد میگیرم که بالای سرم حاضر و ناظر هست این چند هفته مانده بودم چجور مطرح کنیم داشتم مثل سیر و سرکه میجوشیدم که اگر من مردم و امام زمان گفت: چرا این کار را انجام میدادی که نائب من و رهبر تو گفت من راضی نیستم، چرا انجام دادی؟ من جوابی ندارم. گفتم خدایا مرگ من را به تاخیر بینداز تا من این حرف را بزنم، خدایا تو شاهدی من دنبال شرایطش میگردم بگم.
دوستان میوندار هم شاهدند که ما 6-7 جلسه ای صحبت میکردیم راجع به این موضوع.قریب به اتفاق دوستان این آمادگی رو داشتند.
برخی از دوستان میگویند شما اگه راست میگویید چرا کف میزنید؟

 آقا فرمودند: ذکر صلوات بهتر است

جواب آنها را عرض میکنم بنده شخصا از حضرت آقا شنیدم بدون اینکه آقا قیدی قبل و بعدش بگن فرمودند: این کف زدنهایی که من توی جلسات میبینم هیچ ایرادی ندارد.

دوتا تذکر راجع به سبکها داشتند

 که سبکها از این بر و ازون بر غش نکند نه سبکهایی که خدایی نکرده غنا داشته باشه  و مناسب مجلس لهو و لعب باشد نه از ان بر سبکهایی که حزن و غم داشته باشد.
ایشون سریعا فرمودند:  میبینم رادیو سبکهایی میگذارد من فکر میکنم عزاداری هست بعد میفهمم مولودی هست. خب این سبک چه تناسبی با مولودی دارد.

کسی میخواهد خوشش بیاید  میخاهد بدش بیاید اگه فردا حضرت آقا فرمودند: کف نزنید ما توی فاطمیون کف نمیزنیم. خیالتان راحت، ما قرارمان این است که جلسه مان را طوری اداره کنیم که نائب امام زمان بپسندد به هر قیمتی که شده است چون به این باور رسیدیم که ایشان درکشان هزاران هزار برابر ماهاست؛ ما همه مان را جمع کنند انگشت کوچک آقا نمیشویم.
ما به هیچکس کاری نداریم. ما میخواهیم تمرین کنیم که حب و بغضمان پیرو حب و بغض آقا باشد. هرچیزی که آقا دوست داشتند ما هم دوست داریم و هرچیزی که آقا بدشان امد ما هم دوری میکنیم. ادعا نداریم و داریم تمرین میکنیم و شما نشان دادید که  یک ذره حال جلسه فرق نکرده است.

یک نادانی گفته که بر کسی که برهنه شدن را منع میکند لعنت!
خب شما بشمارید در دهه محرم که 6000 تا 7000 نفر دارند اینجا سینه میزنند ؛ قطع به یقین کمتر از 200 نفر برهنه هستند. خب 95 درصد را تو داری لعنت میکنی؟! خدا هدایتت کند و عفو کند.

                                                   بار سوم                                                

نکته ای که الحمدلله موید این موضع گیری ما شد نکته ای بود که آقا میثم مطیعی همین فاطمیه از آقا پرسیدند و گفتند: آقا ما شنیدیم که شما قلبا با برهنه شدن مخالفید درسته؟

 آقا فرمودند: نه تنها قلبا لسانا هم میگویم به دیگران هم بگویید .

خدا مرگ بدهد به من و امثال من که انقدر بدبخت و بیچاره ایم و دور از ولایت هستیم که آقا بفرمایند اخرش به آقامیثم مطیعی، به آقایونی که میاند اینجا به خیلی هاشون گفتم حرف من را گوش نمیکنند!!!!!

من باید حب و بغضم پیرو حب و بغض آقا باشد که از مستمع خودم انتظار داشته باشم راه من را انجام بدهد.

لذا با کمال ادب و مهربانی و خوشرویی اگر جلسات بعد و هفته های بعد دوستانتان برهنه شدند دستشان را ببوسید و بعد بگویید که قربونت برم نکن. و راضی نیستم ذره ای بی ادبی کنید.
شما ببینید رهپویان وصال شیراز 10000 نفر دارند سینه میزنند ببینید شور و حالشان با شما فرقی میکند؟ 

منبع: پایگاه فرهنگی مصباح الهدی

هرگونه کپی برداری از مطالب بدون ذکر منبع لینک دار جایز نمی باشد

نظرات (۳)

  • حسن قاسمی
  • امام حسین علیه السلام به خاطر اینکه بدن مبارکشان برهنه نشود، لباس به دردنخور پوشیدند ... اما عده ای خود را برهنه میکنند که برای حضرت سینه بزنند !!!
    تو مجلسی که عمه جان زینب باشن کی روش میشه برهنه بشه
    جواب آقا علی قابل تآمله..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">